بک لینک ها از نظر رتبه بندی موتورهای جستجو اهمیت ویژه ای دارند. اما باید درک کرد که تاثیر همه بک لینک ها در رتبه بندی یکسان نیست. در حالی که برخی از بک لینک ها به بهبود رتبه وب سایت کمک می کنند، برخی دیگر باعث کاهش رتبه می شوند. با دستی بر ایران همراه باشید تا با راز بک لینک بیشتر آشنا شوید.
بک لینک چیست؟
پیوند از یک مکان به مکان دیگر پیوند برگشتی نامیده می شود. در این مورد گفته می شود که وب سایت A یک بک لینک به وب سایت B ارائه کرده است. از طرفی وب سایت B یک بک لینک از وب سایت A دریافت کرد. برای درک ابعاد کامل تم به تصویر زیر توجه کنید:
کاربر در سایت A از سایت A خارج شده و با کلیک روی لینک مورد نظر وارد سایت B می شود. بنابراین این لینک یک لینک خروجی به سایت A و یک لینک ورودی به سایت B محسوب می شود.
در اینجا انواع بک لینک آورده شده است
جدا از ورودی یا خروجی، دسته دیگری از بک لینک ها برای دنبال کردن و بک لینک وجود دارند. برای خرید بک لینک کلیک کنید.
بازخورد را دنبال کنید
وقتی گوگل به هر وب سایتی رتبه داد و واقعاً پیج رنک را برای همه به ارمغان آورد، بک لینک ها تحت تأثیر رتبه قرار گرفتند. با پیاده سازی PageRank هر بک لینک می تواند بخشی از صفحه را با توجه به معیارهای خود به صفحه مقصد منتقل کند. تمام بک لینک هایی که این موقعیت را سریعتر و تحت این شرایط ارائه می دهند بک لینک نامیده می شوند.
بدون بک لینک
اما برخی از وب مسترها با استفاده از کدهای HTML ساده، تبدیل این خط را دور می زنند. به این ترتیب، یک صفحه می تواند پیوندی به صفحه ای از وب سایت دیگر داشته باشد، اما هیچ رتبه یا ارزشی از صفحه منبع ندارد. به این نوع بک لینک، بک لینک نوفالو می گویند.
تاثیر بک لینک در سئو
همانطور که می بینید، بک لینک ها در واقع کاربران را از یک سایت به سایت دیگر هدایت می کنند. به عبارت دیگر بک لینک ها درگاه هایی برای حرکت کاربران در فضای شبکه هستند. دو موقعیت را در نظر بگیرید؛ حالتی که ده در به روی انسان باز است و حالتی که هزار در به روی او باز است. در چه صورت کاربران بیشتری به وب سایت هدایت می شوند؟ بنابراین بک لینک ها شانس جذب کاربر برای سایت را افزایش می دهند.
یک وب سایت تا زمانی که بازدید کننده ای دریافت نکند شانسی برای بهبود رتبه خود ندارد. رتبه ای که گوگل به وب سایت ها در صفحات جستجو می دهد به شدت به رفتار کاربران در وب سایت بستگی دارد. همانطور که هر کاربر برای مدت طولانی صفحات یک وب سایت را مرور می کند یا پس از مدتی از همان وب سایت بازدید می کند، رتبه آن وب سایت بهبود می یابد.
اما این در واقع یک اثر غیر مستقیم بک لینک در سئو است. تاثیر اصلی و مستقیم بک لینک ها در سئو چیز دیگری است; مشکل این است که یک سایت تنها زمانی می تواند از سایت های دیگر لینک دریافت کند که محتوای جدید، جالب یا معتبر داشته باشد. در غیر این صورت هیچ سایتی با محتوای بیهوده یا تکراری لینک نخواهد شد.
به همین دلیل، گوگل هر بک لینک را به عنوان یک رای مثبت می بیند. از طریق سایت های دیگر به آن رای دهید. هر چه یک وب سایت آرای بیشتری داشته باشد، دقیق تر است و از این رو، سزاوار رتبه بهتر در صفحه نتایج جستجو است. این تاثیر مستقیم بک لینک ها بر سئو است.
در نمودار زیر که از سایت Backlinko استخراج شده است، می توانید تاثیر مستقیم بک لینک ها را بر موقعیت هر صفحه در صفحات نتایج موتورهای جستجو (SERP) مشاهده کنید: