سپیدنیوز

سایتی سرشار از خبرهای سپید

سپیدنیوز

سایتی سرشار از خبرهای سپید

علل و علائم بی اختیاری در مردان و زنان


بی اختیاری ادرار مشکلی است که در کودکان، بزرگسالان و سالمندان رخ می دهد. برای درمان بی اختیاری ادرار در مردان و زنان، ابتدا باید با فیزیوتراپیست مشورت کنید تا علت این عارضه و بهترین روش درمان مشخص شود. علاوه بر این، توجه به علائم در هنگام درمان این بیماری بسیار مهم است. در ادامه مقاله علل، علائم و روش های درمان با استفاده از فیزیوتراپی و بیوفیدبک توضیح داده شده است.

بی اختیاری چیست؟

بی اختیاری ادرار نشت غیر ارادی ادرار است که می تواند در حین ورزش، سرفه، عطسه یا حتی خندیدن رخ دهد. افراد در این شرایط زمانی که سفتی عضلات شکم از سفتی عضلات کنترل کننده ادرار بیشتر است، نشت ادرار را تجربه می کنند.

در این حالت معمولاً ادرار به مقدار کم ترشح می شود، اما این حالت می تواند به صورت جریان مداوم یا افت کامل در افراد مختلف ظاهر شود.

بی اختیاری ادرار باعث می شود

بی اختیاری ادرار می تواند به دلیل یکی از موارد زیر ایجاد شود:

آسیب یا بیماری عصبی

سن افزایش می یابد

یائسگی: کاهش سطح استروژن باعث ضعیف شدن عضلات و بافت های کف لگن می شود که مسئول کنترل کف لگن و احتباس ادرار هستند.

او یک محافظ بود

مصرف برخی داروها (مانند دیورتیک ها)

تجمع مدفوع در روده ها

عفونت دستگاه ادراری (مثانه).

سیگار

شرایط فیزیکی که بر تحرک فرد تأثیر می گذارد (مانند ام اس و آرتریت)

چاقی

مصرف کافئین و مایعات

انجام فعالیت های ورزشی فشرده

انجام فعالیت هایی که نیاز به بلند کردن و بارگذاری اجسام سنگین دارند.

علائم بی اختیاری ادرار در مردان و زنان

برای درمان به موقع این بیماری باید به علائم مشاهده شده در بیمار توجه شود تا به موقع تشخیص داده شود. برای درمان نیاز است به متخصص اورولوژی مراجعه نمایید.


برخی از علائم بی اختیاری ادرار در مردان و زنان عبارتند از:

گاهی اوقات افراد احساس می کنند که مثانه آنها به طور کامل منبسط نشده است.

شخصی برای رفتن به دستشویی عجله دارد.

فرد اغلب نگران از دست دادن کنترل ادرار خود است.

یکی دو یا چند بار در شب بیدار می شود تا به دستشویی برود.

فرد قبل از رسیدن به توالت کنترل ادرار خود را از دست می دهد.

فرد در هنگام بلند کردن اجسام سنگین توانایی ادرار کردن را از دست می دهد.

گاهی اوقات هنگام سرفه، عطسه، ورزش یا بازی های حرکتی، فرد دچار نشت ادرار می شود.

مسمومیت ادراری با فیزیوتراپی چگونه درمان می شود؟

فیزیوتراپی برای بی اختیاری ادرار همیشه در یک اتاق خصوصی است تا بیماران احساس امنیت و راحتی کنند. در این حالت ابتدا وضعیت بیمار به طور کامل ارزیابی می شود. به همین دلیل از بیمار سوالاتی در مورد کنترل مثانه، سابقه پزشکی و جراحی، بارداری و زایمان، رژیم غذایی و سبک زندگی پرسیده می شود.

در ادامه ممکن است از معاینه فیزیکی برای تعیین علت بی اختیاری ادرار بیمار استفاده شود که ممکن است شامل معاینه قسمت های مختلف بدن مانند عضلات پشت و شکم و معاینه داخلی باشد.

پس از انجام آزمایشات، توضیحات لازم در مورد یافته های آزمایش و روش های درمانی که می توان برای حل مشکل به کار برد، به بیمار داده می شود. هدف فیزیوتراپی این است که به بیمار بیاموزد چگونه کنترل ادرار را دوباره به دست آورد.

درمان در این مورد همیشه شامل تمرینات گسترده و ساده است که می تواند تاثیر زیادی در تنظیم عملکرد مثانه داشته باشد.

بیوفیدبک برای بی اختیاری ادرار

از دستگاه بیوفیدبک نیز در درمان بی اختیاری ادرار استفاده می شود بیوفیدبک کامپیوتری ابزار بسیار مفیدی برای آموزش مهارت های عضلات کف لگن است. در این حالت با قرار دادن الکترودهایی که دقیقا روی بدن قرار می گیرد، بیمار می تواند وضعیت این ماهیچه ها را روی صفحه نمایش ببیند و تاثیر کشش عضلات کف لگن را درک کند.

در واقع توانایی مشاهده و یادگیری نحوه عملکرد صحیح عضلات می تواند کنترل عضلات را به بیمار آموزش دهد.

روش های درمانی اغلب بر روی عضلات کف لگن تمرکز دارند. این عضلات نقش مهمی در کمک به عملکرد مثانه و کنترل ادرار دارند. بنابراین، یادگیری نحوه عملکرد این عضلات، تقویت آنها (تمرینات کگل) و نحوه استفاده از آنها برای کنترل ادرار برای بیمار مهم است.

به اکثر خانم ها توصیه می شود از تمرینات کگل برای درمان بی اختیاری ادرار استفاده کنند، اما بسیاری از افراد این کار را اشتباه انجام می دهند. فیزیوتراپیست می تواند آموزش های لازم را در مورد نحوه انجام صحیح این تمرینات به شما ارائه دهد. همچنین می توانید از دستگاه بیوفیدبک برای تعیین کفایت عضلات استفاده شده در این تمرینات استفاده کنید.

در مواردی که این عضلات به شدت ضعیف شده اند، فیزیوتراپ ممکن است از تحریک الکتریکی عضلات برای تقویت عضلات کف لگن نیز استفاده کند. در واقع، با استفاده از این تمرینات به طور خاص، می توان نتایج خوبی را در تقریباً 8 بیمار از هر 10 بیمار مبتلا به بی اختیاری استرسی مشاهده کرد.

چه چیزی برای احتباس ادرار خوب است؟

5 درصد از جمعیت جهان از این بیماری رنج می برند. پزشکان اغلب شروع به درمان عفونت های ادراری با روش های ساده می کنند. اولین راه درمان عفونت ادراری تغییر و بهبود زندگی روزمره و تقویت عضلات کف لگن است که می تواند منجر به از بین رفتن علائم عفونت ادراری شود.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد