سپیدنیوز

سایتی سرشار از خبرهای سپید

سپیدنیوز

سایتی سرشار از خبرهای سپید

پنج ایده‌های عاشقانه حمام خان یزد


ویلایار سایت بدون واسطه اجاره ویلا، سوئیت، اقامتگاه بوم گردی ... در دوره جانشینان شاه عباس نیز همانند او کاخ عالی قاپو را برای پذیرفتن میهمانان عالیقدر و سفیران انتخاب کرده بودند و اقداماتی نیز به منظور کامل کردن تزیینات و باشکوه ساختن این کاخ به انجام شده است. جانشینان شاهعباس نیز همانند او کاخ عالی قاپو را برای پذیرفتن میهمانان عالیقدر و سفرا انتخاب کرده بودند و اقداماتی به منظور کامل سازی تزیینات و باشکوه ساختن این کاخ انجام شده بود. موضوع قابل توجه این است که منظور اصلی ساختن تالار ستون دار نه بر روی زمین بلکه در ارتفاع بیش از دوازده متر بوده است. عاملی که نه تنها بر کلیت اثر، بلکه بر اجزای آن نیز سایه می افکند. نام عالیقاپو را معمولا همانند باب عالی عثمانی به معنای دروازه بزرگه میدانند و بعضی نیز آن را صورت مقلوب «علی قاپو» به معنای در علی، دانستهاند به این دلیل که شاه عباس یکی از درهای حرم مطهر حضرت علی (ع) را به منظور تبرک به عنوان در ورودی این کاخ نصب کرده بوده است. تاریخ ساخت ایوان ستوندار عالیقاپو را مربوط به شاه عباس دوم بین سالهای ۱۰۵۲-۱۰۷۸ ق میدانند. در قسمت بالایی مدخل ایوانی قرار دارد که ازسه طرف به میدان نقش جهان دید دارد و دارای اتاق چوبی می باشد که در صورت لزوم در گذشته اطراف این ایوان را با استفاده از پرده می پوشاندند. ستونها از چوب چنار و به شکل هشت ضلعی هستند و اضلاع آن در گذشته پوشیده از آیینه های قاب شده بوده است. این ایوان رو به میدان نقش جهان و دارای ستونها و نردههای چوبی است. این ایوان رو به میدان نقش جهان است و دارای ستونها و نردههای چوبی میباشد.

ایوان ستوندار جنوبی در قسمت انتهایی کاخ چهلستون قرار گرفته و سطوح آن با نقاشیهایی از اواخر دوره صفوی تزیین شده است. در میان باغ چهلستون، شاهعباس عمارتی به شکل کلاهفرنگی با اتاقهای کوچک در اطراف آن ساخت که از آن بهعنوان هسته اولیه کاخ چهلستون یاد میشود. مقرنس هایی با شکل های 3 ضلعی و چند ضلعی وجود دارند که تزئینات زیبایی روی آن ها انجام گرفته است. راه روی مسجد امام اصفهان به صورت دایره شکل است و از این رو به صورت دایره وار می توان داخل مسجد شد. از جمله این مساجد مسجد جامع عباسی یا مسجد امام است. رضا عباسی یکی از هنرمندان مشهوری بود که در دوره صفوی می زیست. در جلوی این کاخها یک فضای سرپوشیده ستون دار قرار داشت و خصوصیات اصلی این تالارهای ستوندار این بود که تماما از چوب بودند. ستونهای چوبی همچون سرستونهای آن از شیارها و طرحهای متنوع تشکیل شده و همه قابسازیهای سقف با تیرهایی از چوب چنار پوشیده شده است. به داخل کلیسا که بروید، نقاشیهای چشمنواز دیوارها و سقف نگاهتان را مسحور خود میکند؛ این نقاشیهای چشمنواز که در همه قسمتهای داخلی ساختمان دیده میشود، هر کدام مربوط به یک رویداد و روایتی است و از ابتدای تولد حضرت مسیح (ع) گرفته تا روز رستاخیز و بهشت و دوزخ را شامل میشود که از کتاب آسمانی مسیحیان، انجیل برگرفته شده است.

مدارک مربوط به این موضوع در میان اسناد شخصی خانواده افخم ابراهیمی حفظ و نگهداری گردیده و گزیدههایی از آن، از جمله مدارکی در جهت تعمیر باغ دولتآباد در کتاب «سلطانعلی خان وزیر افخم» درج گردیدهاست. سیمای فعلی مسجد عمدتاً مربوط به اقدامات دوره ی سلجوقی است و مهم ترین طرح های توسعه ی آن در دوران آل بویه و صفویه صورت گرفته است. جداره­های میدان تخریب و میدانی کوچک تعریف شد و مسجد امیرچخماق با میدان مقابل حسینیه، ادغام شد.در دورههای بعد، پس از تحولات بسیار، تنها جداره باقیمانده، بدنه جنوب شرقی، یا همان بدنه اصلی تکیه امیرچخماق (که هماکنون نیز در این میدان قرار دارد) است. هنگامی که به میدان نقش جهان رسیدید، از طریق خیابان استانداری که در غرب میدان قرار دارد، به خیابان سپه یا خیابان سعدی خواهید رسید. پیشنهاد میکنیم بعد از اتمام بازدید از بنای عالی قاپو، سایر مکانهای دیدنی میدان نقش جهان را نیز بازدید کنید. بخشهایی نیز از جمله عمارت نقارهخانه در دوره قاجار از میان رفت. در نمای داخلی ساختمان، گچبریهای سنتی، خاتمکاری، منبتکاری، شیشههای رنگی و آیینهکاری دوره قاجار دیده میشود. درون صحن داخلی برای اقامه نماز به کار میرود. عالی قاپو از جاهای دیدنی میدان نقش جهان است که مقصد محبوب تمامی مسافران به شمار میرود. این آکواریوم یکی از متفاوتترین جاهای دیدنی اصفهان البته بهتر است بگوییم جاهای تفریحی اصفهان است که در مساحتی به اندازه ۳۵۰۰ مترمربع در پارک ناژوان اصفهان با مشارکت شرکت اوشن آکواریوم ترکیه در بهمن ۹۷ بهرهبرداری شد.

آتکشده از جاهای دیدنی یزد میزبان آتش مقدس ۱۵۰۰ ساله است که نه تنها پیروان زرتشت بلکه گردشگرانی از هر دین و آیین را به این آتشکده میکشاند. حوض بزرگ یا همان استخری که در روی به روی درب ورود کاخ مشهور چهل ستون قرار گرفته، نه تنها باعث زیبایی بیشتر این باغ شده است، بلکه لطافت هوا بیشتر می کند و باعث حس نشاط و سرزندگی در افراد می شود. اگر می خواهید برای بازدید از کاخ عالی قاپو که از جاذبه های گردشگری و تاریخی اصفهان به شمار می رود، راهی استان اصفهان شوید، بهتر است به فصل سفر خود دقت کنید تا بتوانید از سفر خود بیشتر لذت ببرید و نهایت استفاده را بکنید. تور یزد علاءالدین تراول، صبح هنگام از ایستگاه راه آهن به مقصد میبد حرکت میکند و از آنجا به سمت زیارتگاه چک چک میرود، بازدید از زیارتگاه ساده و مقدس زرتشتیان، شما را با فرهنگ زرتشتیان یزد بیشتر آشنا خواهد کرد. برای بازدید از کاخ عالی قاپو اصفهان می توانید همه روزه به جز روزهای چهاردهم و پانزدهم خرداد، شهادت امام علی (ع)، رحلت پیامبر (ص)، تاسوعا و عاشورای حسینی، از ساعت 9 صبح الی 18 عصر اقدام نمایید. ساعت بازدید از عالی قاپو هر روز از ۹ صبح تا ۱۹ عصر در شش ماه اول سال و ۹ صبح تا ۱۷ عصر در شش ماه دوم سال است و در ایام سوگواری، عالی قاپو تعطیل است. بازدید از این مکان دیدنی همه روزه (به جز روز عاشورا) از ساعت 7:00 صبح تا 22:30 برای عموم آزاد است. در این میدان قدیمیترین ساعت شهر یزد را داریم که در یک سازه خشتی قرار گرفته است. این بنا در ابتدا با نام ساعت فردوسی شناخته میشد؛ اما از آنجایی که سازنده آن فردی به نام «مارکار» بود، به ساعت مارکار تغییر نام داد.

معماری عمارت عالی قاپو بسیار جذاب و دیدنی می باشد به طوریکه توانسته است نظر هر فردی را به خود جلب نماید. از آنجا که اصفهان دارای شرایط اقلیمی خاص خود می باشد، این قفسها با دارا بودن امکانات ویژه ای چون دستگاه تهویه، شوفاژ و کولر محیط مناسبی را برای پرندگانی که در محیط زیست طبیعی آنها شرایط خاص آب و هوایی حاکم است، فراهم می نماید. نقش و طرحهای مشهور آنها همه شاهد بر آن است که اینگونه بناها قبلا هم وجود داشته است. در ابتدا که وارد باغ می شوید یک ساختمان بزرگ دو طبقه را می بینید، در یک قسمت از این ساختمان بروشور و اطلاعاتی درباره انواع گیاهانی که در باغ خواهید دید، نوع بذر و نحوه رویش شان وجود دارد، در قسمتی دیگر نیز یک سالن بزرگ برای معرفی گیاهان به صورت فیلم وجود دارد که در صورت تمایل می توانید پیش از ورود به باغ آن را مشاهده کنید و اطلاعات کاملی درباره گل ها به دست آورید. معرفی مسجد جامع یزدمسجد جامع یزد کجاست؟ در این قسمت میتوانید زیباترین عکسها را از مسجد شیخ لطفالله و همچنین مسجد امام و میدان نقش جهان در گوشی موبایل یا دوربین خود ثبت کنید. در ساخت بنای تاریخی عالی قاپو استادانی بنام و معماران معروف مسجد جامع عباسی و شیخ لطف الله همکاری داشتند.

، مسجد کبیر و مسجد اعظم بود. در دوره صفویان، عمارت عالی قاپو اصفهان با نام های «قصر دولت خانه» و «دولت خانه مبارکه نقش جهان» معروف بود. دردوران شاه عباس دراین مکان محلی با نام بستخانه وجود داشته است که محکومین و مجرمین تا زمانیکه با هزینه شخصی می توانستند در این مکان بمانند از مجازات مصون بودند. زمانیکه نسیم خنک بهاری صورتت را نوازش میکند و بوی نم باران بر دیوارها و تن این کاخ تو را به دنیایی دیگر می برد. اما در طبقهی ششم آن چه از معماری صفوی باقیمانده با زیبایی خود نفس تو را بند میآورد. این ایوان زیباترین چشمانداز نقش جهان را به تو نشان میدهد. ابتدا به طبقهی ششم و روی ایوان بروید. به اولین راهپله که میرسیم تزیینات خوش نقشونگاری که روی پلهها رسم شدهاند به استقبالتان میآیند و پنجرهای بزرگ در هر پاگرد نور را در جلوی پایت میگستراند که در هر ۶ راهپله تکرار میشوند. از جمله خوراکیهای این شهر میتوان به قطاب، باقلوا، کیک یزدی، حاج بادامی، انواع نقل، نبات، انواع لوز، شیرینی برنجی، شیرینی پنجرهای و غیره اشاره کرد. ولی به دزدان اجازه نمیدادند که به مدتی طولانی در آنجا بمانند. عمارت عالی قاپو به دلیل پلههای بلند و طولانی نمیتواند میزبان سالمندان و ناتوانان جسمی و حرکتی باشد. سقف این ساختمان از چوبهایی ساخته شده که در نهایت صنعت و ظرافت بریده شده و به طور مخصوصی رنگآمیزی شدهاند.

بیست ستون چوبی نقاشی شده و منبتکاری شده بسیار ظریف نیز زیر این سقف قرار گرفتهاند. استفاده شده است. در بالای محراب یک نیمکره مشاهده میشود که بنا به گفته برخی از محققان، الگوی رنگآمیزی کاشیکاریهای این قسمت را دربرگرفته تا در آینده، جهت ترمیم قسمتهای آسیبدیده مورد استفاده قرار گیرد. عالی قاپو در ضلع غربی میدان نقش جهان بنا شده و در ضلع شرقی مسجد شیخ لطف الله است که کاشیکاریهای ظریف و بدیعش بیبدیل است و در قسمت جنوبی میدان، مسجد باشکوه مسجد شاه قرار دارد که طاقهای قوسدار آن در نهایت جلوهگری و زیباییست و میتوان بااطمینان گفت که در سراسر گیتی مانند آن کم است. عالی قاپو در ضلع غربی میدان نقش جهان بنا شده و در ضلع شرقی مسجد شیخ لطف الله است که کاشیکاریهای ظریف و بدیعش بیبدیل است. مسجد جامع اصفهان که به آن مسجد جمعه یا مسجد عتیق اصفهان نیز گفته می­شود، یکی از آثار تاریخی و مذهبی ایران در دوره ­های مختلف تاریخی بوده که توسط حکومتهای مختلفی از جمله عباسی، آل بویه، سلجوقی و صفوی ساختهشده و یا مورد تعمیر و بازسازی قرار گرفته است. بی توجهی ها به مجموعه امیرچخماق تنها معطوف به ساختمان آن نیست بلکه قسمتهایی از قدیمی ترین نخل چوبی یزد که در کنار این مجموعه قرار دارد نیز به دلایل مختلف از جمله روشن کردن آتش در کنار آن سوخته است. اگرچه در شهر تاریخی تبریز مکان های دیدنی مانند بازار فرش تبریز بسیار است، از طبیعت بی نظیر آن نمی توان غافل شد. سردر قیصریه: در ورودی اصلی بازار اصفهان در میدان نقش جهان واقع است. در جنوب این ایوان، مدخل شبستان بزرگ مسجد از قرن نهم هجری واقع شده است. قدمت مسجد شیخ لطف الله اصفهان به قرن ۱۱ هجری برمیگردد و به عنوان یک گنج قدیمی در اصفهان از آن یاد میشود.

عمارت باشکوه عالی قاپو در بخش غربی میدان نقش جهان اصفهان و مقابل مسجد شیخ لطف الله قرار دارد. پس از سی و سه پل، شاهکارهایی مانند مسجد شیخ لطف الله به دست این فرد ساخته شده و به ثبت رسیده است که نشانگر معماری فوق العاده آن می باشد. این مسجد در فهرست آثار ملی ایران و میراث جهانی یونسکو قرار دارد. دروازههای چوگان: ستونهای کوتاهی در ضلع جنوبی و شمالی میدان نقش جهان قرار دارند که یادگار ورزش چوگان هستند. این کاخ به دستور شاه عباس اول در ربع اول قرن یازدهم قمری در ضلع غربی میدان نقش جهان در اصفهان بنا شد. ساخت و تکمیل مسجد جامع یزد در طول یک قرن و در دوران های مختلف تاریخی انجام شده است که از مهم ترین آنها میتوان به سلطنت ایلخانی، صفویان، حکومت تیموریان، فرمانروایی آل مظفر و قاجاریان اشاره کرد. در این بین اغلب اساتید دانشگاه های مختلف سطح کشور برای به چالش کشیدن دانشجویان معماری تهیه و طراحی چنین تحقیقی را بر عهده دانشجویان قرار می دهند. مسجد جامع یزد از ترکیب سه مسجد قدیمی در دوره های مختلف و در گذر ۱۰۰ سال ساخته شده است. منبر چوبی مسجد که اکنون در ایوان میانی آن قرار دارد یکی دیگر از جاذبههای این مسجد است. علاوهبر این هنگامی که از سقف ایوان یک نمای پانوراما را در قاب دوربین یا گوشی خود ثبت میکنید، زیباترین جلوهی کاخ عالی قاپو را عکاسی کردهاید. در طبقه دوم ایوانی وسیع که سقف آن بر روی ستونهای چوبی استوار است به شاه و ملازمانش اجازه میداده که در چوگانبازیهایی که در میدان برگزار میشد حضور پیدا کنند. آستانه عمارت از جنس مرمر ساخته شده و درحقیقت، درگاهی برای ورود عابرانی بوده است که بدون اجازه شرفیابی به حضور شاه می رسیدند.

هنگامی که عبدالرحمان حضور داشت، باغ را با چراغهای فراوان رنگی تزیین میکردند. مقرنس ها در بناهای تاریخی اسلامی فراوان دیده می شوند. پیاده روی در محله جلفه و بازدید از کلیساها و خانه های تاریخی این محله حسابی شما را سرگرم خواهد کرد. همچنین هتل عباسی اصفهان که پیش از این کاروانسرا بوده است را از دست ندهید. چهارباغ پایین به دستور رضاشاه پهلوی و با همان طرح چهارباغ صفوی ساخته شده است.چهارباغ عباسی از سیوسه پل شروع میشود و به سمت شمال شهر امتداد مییابد و چهارباغ بالا نیز از سیوسه پل شروع میشود و به سمت جنوب شهر تا دروازهی شیراز ادامه دارد. در ادامه مجله یوتراوز قصد دارد تا شما را با عمارت باشکوه عالی قاپو آشنا کند. تزیینات داخلی و خارجی گنبد، نمای خارجی و داخلی و ایوان و محراب نیز زیبایی های این مسجد را چند برابر می کند. مسجد جامع میبد در تاریخ دو خرداد ۱۳۵۶ با شماره ثبت ۱۳۴۷ بهعنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسید. آب انبار امیرچخماق یک مجموعه سه تایی متعلق به دوران صفوی است که امروزه فقط دوتای آن باقیمانده و در سال 1385 همانطور که قبلا گفته شد به عنوان بنای تاریخی به ثبت ملی رسیدهاند.

این مجموعه با 33 آکواریوم پنج تا ده متری به صورت دنیای 35 متری زیر آب قرار دارد و در بالای سر و کنار بازدید کنندگان حس در اقیانوس بودن را برای تماشاگران رقم می زند. در مجموعه آکواریوم اصفهان یک غرفه را به فروش هدایا اختصاص دادهاند. از این ماهیها میتوانید در مجموعه آکواریوم اصفهان دیدن کنید. «حاج محمود» که این روزها 70سالگیاش را پشت سر میگذارد و گرد پیری روی تکتک موهایش جا خوش کرده، نیمی از عمرش را در چهارباغ به سر برده و آنجا کاسبی کرده؛ از زمانی که چهارباغ خیابان بود و معبری برای رفتوآمد خودروها، تا به الان که به پیادهراه تبدیل شده و به محلی برای گشتوگذار و تفریح و دیگر هم خبری از آمد و شد اتومبیلها در آن نیست. بنای باستانی عالی قاپو در حقیقت مکانی برای اقامت شاه عباس صفوی بود. در دوران قاجار، صدمات جدی دید، اما تاب آورد و با گذشت سالیان متمادی هنوز اثری باستانی و باشکوه در اصفهان است که گردشگران و ایرانگردان بسیاری برای دیدنش به اصفهان می آیند تا شاهکار هنر ایرانی را از نزدیک مشاهده کنند. اگر به جاذبه های گردشگری، هنر و تاریخ ایران علاقه دارید، حتماً از بنای باستانی عالی قاپو دیدن کنید تا فرهنگ ایران را در نمایی باشکوه از دوره صفوی مشاهده نمایید. جنگل ارسباران از جمله جاذبه های گردشگری شهر تبریز محسوب می شود که طرفداران بسیاری دارد. محل قرارگیری این بنا در قسمت تاریخی و سنتی شهر باعث شده گردشگران بسیاری به کافه سربزنند؛ پس شما هم بعد از بازدید از چهارباغ عباسی، به این کافه بروید و دمنوشی بنوشید. مطابق یک رسم کهن اسلامی شاه بیگانگان را در این کاخ کوچک که محل ارتباط با خارج بوده پذیرایی میکرده است. جذابیتهای خیابان چهار باغ اصفهان به اندازهای است که امکان ندارد سری به اصفهان بزنید و کسی به شما قدمزدن در این خیابان را پیشنهاد نکند، به همین دلیل خالی از لطف نیست اگر با هم نگاهی به جذابیتهای این خیابان معروف و کهن بیندازیم.

این میدان در بخش مرکزی و نزدیک به شمال استان اصفهان می باشد. این ساختمان شش اشکوب دارد و هر اشکوب، آرایه ویژه خود را دارد. در اشکوب سوم بزرگترین اتاق، ویژه به تخت نشستن شاه عباس بوده و اشکوب ششم ویژه پذیرایی رسمی پادشاه و جایگاه نوازندگان بوده است. بزرگترین تالار این ساختمان، که تالار موسیقی نام گرفته، در این اشکوب است. نقاشیهای تالار موسیقی با سایر نگارگریهای کاخ عالی قاپو تفاوت دارد. نور فلاش دوربین میتواند برای نقاشیهای کاخ مشکل ایجاد کند. این تالار در مجموع، 26 نفر ظرفیت دارد و هنر گچبری و قطار بندی به کار رفته در آن می تواند فضای کسل کننده جلسات رسمی و طولانی را تلطیف کند. به عنوان مثال تالار هجده ستون، تالار آینه، ایوان های طرفین سرای پادشاهی و … شاید بههمین خاطر میتوان گفت ایستادن برفراز ایوان عالی قاپو در اردیبهشت بهترین تجربه بازدید از آن است. به این ترتیب میتوان گفت باغ پرندگان بهلحاظ تنوع گونههای جانوری، مخاطبین را راضی نگه میدارد و علاقهمندان طبیعت را با گسترهای از پرندگان، خزندگان و آبزیان روبهرو میکند. پادشاهان صفوی از همین ایوان به تماشای جشنها، مراسم رژه و بازی چوگان میپرداختند. نوشته های برخی از جهانگردان حاکی از آن است که در گذشته های دور سطوح ستون ها و دیواری که در انتهای ایوان قرار دارد با استفاده از آینه کاری تزئین شده بوده است.

آتش در محفظهای بلندتر از سطح زمین در اتاقی نسبتاً وسیع و دور از تابش خورشید قرار گرفته و اتاقهایی برای مراسم نیایش پیرامون آن طراحی شده است. توحیدخانه: پشت عمارت عالی قاپو قرار دارد و قدیم مطبخ و زندان کاخ بوده است و امروز حیاط دانشکدهی معماری دانشگاه هنر اصفهان است. تجربه بازدید از کلیسای وانک در بین اماکن دیدنی اصفهان کمی متفاوت و شبیه دیدن یک کلیسای قدیم و اصیل در ایتالیا است. کلیسا وانک واقع در اصفهان ، چهار راه حکیم نظامی ، خیابان نظر شرقی ، کوچه آلفرد ، کلیسای وانک در محله جلفا قرار دارد. همچنین پارکینگ هایی هم در اطراف کاخ برای گردشگران در نظر گرفته شده است. در اطراف این ساختمان تصاویری به شیوه اروپایی ترسیم شده است. چه کسی مینیاتورها و گچبری های زیبای بنای عالی قاپو را ترسیم کرد؟ شما به حمام خان یزد چه امتیازی میدهید؟ اما گنبد این کلیسا به مانند مساجد مدور می باشد. زیرا هم هوا بسیار مطلوب و دلچسب می باشد و هم زیبایی های طبیعی در این فصل به اوج خود می رسند. بازدید از آن شما را حیرتزده میکند و متوجه اوج هنر ایرانیان خواهید شد. این گچبریها پیش از ورود به سالن شروع میشوند و گچبریهای توامان با نقاشیهای زیبا در دل سالن به اوج زیبایی خود میرسند.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد