سپیدنیوز

سایتی سرشار از خبرهای سپید

سپیدنیوز

سایتی سرشار از خبرهای سپید

آلزایمر و درمان ساده که مشتریان را جذب می کند


بیماری آلزایمر یک اختلال ذهنی است که به تدریج باعث تحلیل قوا و ضعف عملکرد حافظه میشود. به طوری که افزایش سن با تحلیل رفتن توانایی های ذهنی افراد و در نتیجه افزایش احتمال ابتلا به آلزایمر رابطه مستقیم دارد. برخی تحقیقات پیشنهاد میکنند که افرادی که کمبود ویتامین D دارند، احتمال بیشتری دارد که به بیماری آلزایمر و دیگر انواع زوال عقل دچار شوند. کسانی که دچار زوال عقل و یا همان آلزایمر میشوند نه تنها چیزی را که فراموش کرده اند را به یاد نمیآورند بلکه بعد از گذشت چند دقیقه حتی فراموش میکنند که تا چند لحظه پیش به دنبال به یاد آوردن چه چیزی بودند. در این شرایط میزان استرس در بدن نیز به حداقل خواهد رسید که تأثیرات شگفتانگیز زیادی را به دنبال خواهد داشت. حتی ممکن است کلمات را به خاطر نیاورد و برای صحبت کردن به دنبال کلمهای ساده ساعتها به حافظه خود فشار بیاورد.

البته گاهی این موارد برای انواع خاصی از حافظه طبیعی است، مانند توانایی برای به یاد آوردن لیستی از کلمات که این توانایی با بالا رفتن سن کاهش می یابد. خونریزی میان سطح مغز و پوشش اطراف آن که در افراد مسن بعد از افتادن رایج است، میتواند باعث علائم مشابه با زوال عقل شود. با این حال یک متخصص مغز و اعصاب با معاینه و ارزیابی نتیجه آزمایشهای مختلف میتواند میزان توانایی ذهنی فرد را بررسی کند و برای تشخیص زوال عقل و یا رد آن نتیجه را اعلام کند. پزشک از طریق تصاویر مغز میزان آسیب سلولهای عصبی را تشخیص داده و میتواند روند پیشرفت بیماری را بررسی کند. برنامههای روزانه را روی یک تقویم یا تخته (وایت بورد) نوشته و عادت بررسی کردن آن را ایجاد کنید. نکته بالینی مهم بر این است که این اختلال ممکن است پیشرونده و یا ثابت و یادائمی باشد ولی آلزایمر یک بیماری پیشرونده است. اگرچه آلزایمر اغلب برای افراد بالای 65 سال اتفاق میفتد ولی بسیاری از افراد مستعد این بیماری، در سنین 40 تا 50 سالگی به آن دچار میشوند. این افراد به مرور و با پیشرفت آلزایمرشان به تدریج در صحبت و تکلم خود دچار مشکل میشوند و دریک گفت وگوی عادی و معمولی، قدرت انتخاب و یادآوری سادهترین کلمات را برای ادامه بحث و گفتگو ندارند.

بلکه این افراد برای ادامه و پیش بردن بحث شان از کلماتی که خودشان ساخته اند و حتی مناسب برای ادامه گفتگو نیست، استفاده میکنند. این افراد ممکن است در طول صحبت و مکالمه یک سوال را چندین بار تکرار کنند و حتی خودشان هم متوجه نشوند که چندبار به تکرار یک بحث یا سوال پرداخته اند. این داروها میتوانند به حفظ سطح بالای استیل کولین در مغز شما کمک کنند. انجام ورزشهای هوازی به صورت مداوم، پیاده رویی و نرمشهای صبحگاهی به تقویت ذهن کمک میکند و تاثیر بسزایی بر حافظه خواهد داشت. سپس الگوریتم پیاده شده بر روی این اطلاعات توانست به طور دقیق زوال شناختی را که در آینده به آلزایمر تبدیل میشد پیشبینی نماید. این حالت هم وجود دارد که به افرادی ترسو و بسیار وابسته به نزدیکانشان تبدیل شوند. همه میتوانند گهگاهی غمگین و یا بد خلق باشند ، حالات فرد مبتلا به بیماری آلزایمر میتواند سریعاً تغییر کند و بی هیچ دلیل ، آرامش به اشک و خشم تبدیل شود . این وضعیت اغلب به دلیل ضربات مکرر به سر ایجاد میشود.

آلزایمر انواع گوناگونی دارد؛ اما اغلب انواع این بیماری را بر اساس شدت آن طبقهبندی میکنند. شایع ترین نوع از انواع مختلف آلزایمر اختلال حافظه است. جهت آگاهی شما انجمن آلزایمر ایران فهرستی از علایم شایع را تهیه کرده است ( بعضی از آنها ممکن است مربوط به انواع دیگر دمانس باشد .) به این فهرست توجه کنید . عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی شیراز گفت: بیماری آلزایمر شایع ترین بیماری تخریب کننده اعصاب (نورودژنراتیو) در جهان است که با توجه به روند پیر شدن جامعه، به نظر می رسد با افزایش چشمگیری از آن در جهان مواجه می شویم. ضعیف شدن و از دست دادن حافظه کوتاه مدت اولین علائم آلزایمر است و بیانگر این است که این بیماری هنوز در مرحله اولیه و خفیف است . افرادی که دچار آلزایمر میشود ممکن است در حافظه کوتاه مدت خود دچار مشکل شوند و یا ازهمان ابتدا حافظه بلند مدت خود را از دست بدهند. آلزایمر زودرس اغلب در دههی ۴۰ و ۵۰ زندگی ظاهر میشود، اما ممکن است که برخی از افراد در دههی ۳۰ زندگیشان نیز به آن دچار شوند. تشخیص آلزایمر اغلب از طریق آزمایشهای بالینی، خونی و تصویربرداری انجام میشود.

کاهش اشتیاق به فعالیت های روزانه، عدم علاقه به تعاملات اجتماعی و تغییر در شخصیت و رفتار اغلب از علائم اولیه هستند. از جمله ترسهایی که افراد در زمان پیری و یا میانسالی با آن روبه رو میشوند ترس از تنهایی، کاهش نیروی جسمانی، نیازمند شدن به دیگران برای انجام کارها و فعالیتهای روزانه، از همه مهمتر از دست دادن زیبایی و در نهایت بروز انواع بیماریها است. آلزایمر هم مانند تمام بیماریها مراحلی دارد که اگر به زودی تشخیص داده شود، میتوان از گسترش این بیماری تا حد زیادی پیش گیری کرد. در واقع آلزایمر کاذب یا دمانس کاذب، آلزایمر نیست اما علائمی که یک فرد مبتلا به آلزایمر دارد در این افراد زیاد دیده میشود، برای همین به آن شبه آلزایمر میگویند. یک بیمار مبتلا به آلزایمر میتواند تا بیست سال به زندگی خود ادامه دهد. وی در ادامه بیان کرد: افراد مبتلا به آلزایمر کاذب دارای اختلالاتی مانند اختلال حافظه و اختلال در تمرکز هستند و این همان علائمی است که یک بیمار آلزایمری هم داراست. وی درباره راههای تشخیص آلزایمر واقعی از کاذب اظهار کرد: معمولاً بیماران آلزایمری در ابتلا به بیماری یک سرعت پیش رونده ای دارند و این سرعت بسیار کند است و بین ۱۰ تا ۱۲ سال زمان میبرد اما این سرعت در افرادی که دچار آلزایمر کاذب هستند بسیار سریع اتفاق میافتد.

دلبری تصریح کرد: علائم شبه آلزایمر بیشتر در افرادی دیده میشود که افراد خانوادشان مانند پدر، مادر، خواهر، برادر، خاله و عمه به بیماری آلزایمر مبتلا بودهاند. حیوان خانگی درمانی، که شامل استفاده از حیوانات مانند ملاقات سگها برای کمک به بهبود حالات و رفتارهای فرد مبتلا به زوال عقل است. علائم این بیماری مغزی با اختلالاتی که در حافظه فرد بیمار به وجود میآید، نمایان شده و بهمرورزمان به رفتارهای واکنشی فرد نیز سرایت میکند تا جایی که ممکن است از یک فرد سالمند و بالغ مبتلابه آلزایمر، رفتار یا واکنشی مشاهده شود که حتی از یک کودک نیز سر نمیزند. «ADHD یک اختلال رفتاری رشدی است، اختلالی که در آن پر تحرکی، بیتوجهی و رفتارهای ناگهانی بیشتر و شدیدتر از کودکان دیگر وجود دارد. در این مرحله از بیماری ممکن است، بیمار مشکلات حافظه ای جزئی داشته باشد، و یا برخی چیزها را در اطراف منزل گم کند، البته نباید کاهش حافظه ناشی از افزایش سن را به عنوان آلزایمر شناسایی کرد.

یکی از مشکلاتی که اطرافیان فرد آلزایمری را آزار میدهد توهمهای ناشی از بدبینی است. گاه و بی گاه ممکن است افراد رسیدگی به حساب هایشان را مشکل بدانند. افرادی که از طریق ژنتیک به آلزایمر مبتلا میشوند باید بدانند که قبل از 50 سالگی به آن مبتلا میشوند. حدود 20 درصد افراد مبتلا به آلزایمر دچار هذیانگویی میشوند. این در حالی است که فرد متوجه هذیانگویی خود نیست و به گفتههای خود اعتقاد دارد. هذیانگویی در مراحل پیشرفته بیماری با توهم بخصوص توهمهای دیداری، همراه است. مهارکنندههای کولین استراز این داروها با حفظ سطح ارتباط سلول به سلول با حفظ پیامرسان شیمیایی که در اثر بیماری آلزایمر در مغز تخلیه میشود، افزایش مییابد. علائم این بیماری با از دست دادن قدرت حفظ اطلاعات بهخصوص حافظهٔ موقت در دوران پیری آغازشده و بهتدریج با از دست دادن قدرت تشخیص زمان، افسردگی، از دست دادن قدرت تکلم، گوشهگیری و سرانجام مرگ در اثر ناراحتیهای تنفسی به پایان میرسد. زمانی که مغز فرمانهای درستی برای حفظ صحت عملکرد اندامها و ارگانهای بدن صادر نمیکند، همه سیستم ایمنی، گوارش، اعصاب، قلب و عروق و بهطورکلی سیستم حیات بدن بههمریخته و منجر به فرسایش و از بین رفتن آن میشود. زمانی که این بیماری قبل از سن 65 سالگی ایجاد شود، به عنوان یائسگی زودرس شناخته می شود.

اگرچه دانشمندان شواهد قطعی را نشان نداده اند که چه چیزی باعث این بیماری می شود، اما تعدادی از دلایل احتمالی وجود دارد که مقیاس ها را به سمت این بیماری خشن منحرف می کند. دانشمندان با استفاده از فناوری میکروسوزن، «پچ هوشمند» خلاقانه ایجاد کردهاند که میتواند علائم هشداردهنده آلزایمر را فقط در ۶ دقیقه، قبل از اینکه علائم بیماری ظاهر شود، تشخیص دهد. این بیماری میتواند منشأ ژنتیکی و سابقه خانوادگی نیز داشته باشد. متخصص سالمندان درباره نقش ژنتیک در ابتلا به آلزایمر گفت: فقط 5 درصد ژنتیک و سابقه خانوادگی در ابتلا به آلزایمر نقش دارد. اگرچه آلزایمر، بیماری مغزی است که بیشتر در سالمندان پدیدار میشود، اما راههای پیشگیری بسیاری دارد که میتوان به کمک آنها از ابتلا به این بیماری جلوگیری کرد. مشورت با متخصصین تغذیه ما را در این کار کمک میکند. بهاره غفاری یکی از متخصصین خوب تغذیه است که رژیم مخصوص هر فرد را با توجه به شرایط ارائه میدهد. پس به سایت غفاری دایت مراجعه کنید و از رژیم آنلاین من برنامه غذایی اصولی خود را دریافت کنید. همانطور که گفته شد مصرف مواد غذایی مغذی برای جلوگیری از آلزایمر و درمان آن بیتأثیر نیست و چهبهتر که در سنین جوانی این رژیمهای غذایی را مراعات کرده که در پیری دچار آلزایمر نشویم.

همانطور که گفته شد، آلزایمر صرفاً به دلیل تحلیل رفتن مغز و پیر شدن آن در دوران کهنسالی بروز پیداکرده و گریبان فرد را میگیرد. همانطور که می دانید این بیماری در ابتدای کار بسیار خفیف و غیر قابل تشخیص است اما به مرور زمان باعث از دست رفتن تدریجی حافظه در فرد شده و مغز برای ذخیره سازی اطلاعات جدید بسته می شود. حافظه یک توانایی خارق العاده ذهنی است که همانند کامپیوتر عمل میکند و اطلاعات زیادی از جمله خاطرات دوران کودکی را در خود جای داده است و میتواند در طول روز هزاران هزار اتفاق را ثبت، ضبط و ذخیره کند. ذخیره نام، ایمیل و وبسایت من در مرورگر برای زمانی که دوباره دیدگاهی مینویسم. زمانی که روند آلزایمر با شیب سریعی به سمت زوال مغز میرود و شرایط نگهداری بیمار هرروز سختتر و شرایط بدنی و مغزی او هرروز وخیمتر میشود، آلزایمر مرگبار شده است. آلزایمر کشنده زمانی رخ میدهد که بیماری بیشتر مغز را فراگرفته باشد. اگر می خواهید کمک بیشتری به این فرد کنید برای نمونه می توانید محتویات کابینت ها را روی کاغذ بنویسید و روی کابینت بچسبانید. بیشتر مردم بدون دردسر بهبود مییابند، اما برای برخی، التهابی که به بهبود بافت آسیبدیدهی مغز کمک میکند، مزمن میشود.

نتایج مطالعه انجام شده نشان داد که چاقی ممکن است به آسیب پذیری بافت عصبی کمک کند. از طرفی بیماری آلزایمر به مرور عملکرد مغز را مختل می سازد؛ از این رو در این مرحله امکان دارد فرد بیمار به علت ایست قلبی، بیماری های تنفسی و غیره که معمولاً حدود ۵ الی ۱۰ سال بعد از بروز علائم اولیه بیماری رخ می دهد، فوت کند. جهش های مرتبط با آلزایمر در حدود نیمی از بیماران مبتلا به آلزایمر زودرس وجود دارد. این تیم دریافت افرادی که به بیماری مرتبط با زوال عقل مبتلا می شوند، بین ۵ تا ۹ سال قبل از تشخیص، یک سری اختلالات شناختی داشتهاند. استفاده از مواد غذایی و خوراکیهایی که حاوی انواع مکملها و ویتامینها هستند باعث میشود تا اخطر ابتلا به زوال عقل کاهش یابد. مواد غذایی که منبع غنی ویتامینهای E و C هستند، مواردی مانند توتفرنگی، بادام و سایر مغزها برای درمان، بهبود یا جلوگیری از پیشرفت آلزایمر تا حدود بسیار زیادی اثربخش هستند. جراحی پا موفقیت آمیز بود اما متاسفانه از زمان کرونا تا کنون قادر به بلند شدن و حتی نشستن بدون کمک نیستند.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد